Sponsorfietstocht Georgië

Heenvlucht: Onverwachte ontmoetingen boven vulkaanaswolken

Met kloppend hart stappen wij, John en Geertje, in alle vroegte om 5.29 uur op de trein naar Schiphol. Nog harder kloppen onze harten als we de vertrekhal van Schiphol betreden voor onze verkenningsvlucht naar Georgie. Nog nooit zo snel naar het bord met alle vluchten gerend. Zuchtje van verlichting. Geen Delayed achter Tbilisi! Maar dat zegt nog niks. Gisteren hoorden we mensen vertellen dat ze zelfs toen ze al in hun vliegtuigstoelen zaten, te horen kregen dat de flight gecancelled was en ze weer rechtsomkeert moesten maken vanwege die vermaledijde vulkaanaswolken. Minister Eurlings heeft nu wel het luchtruim boven Nederland vrijgegeven , maar het aantal vluchten was dinsdag nog mondjesmaat. En nu, op woensdagochtend moeten wij dus vertrekken......

Vliegklaar zitten we onze stoelen. Tergend langzaam taxiet het vliegtuig over de startbaan en........ stopt! Reeds horen we de stem van de gezagvoerder in onze oren ' Sorry mensen, maar we moeten terug.' Maar plotseling maakt het toestel vaart en schiet als een katapult het lege luchtruim in. We kijken elkaar vol opluchting en blijdschap aan. We zijn dus echt op weg!

Met fiets. En ook dat had niet veel gescheeld. We hadden al het minimale aan bagage meegenomen want de fiets zou kosten: 10 euro per kilo boven het max. bagegewicht inclusief fiets. Die bleek na weging 16 kilo zwaar. Valt mee; dat wordt 40 euro bijbetalen. Bij de balie van Georgian Airlines aangekomen trof ik een potige dame: 160 euro. Watblieft? 160 euro. Ik protesteerde, praatte als Brugman, maar ze was onvermurwbaar. In zo'n geval moet je je boosheid onderdrukken. In een flits zei ik dat we waren uitgenodigd door de presidentsvrouwe van Georgie, Sandra Roelofs. Dat bleek een gevoelige snaar te raken! Ze deed er glimlachend 80 euro af. Ieder de helft. Er begon mij iets te dagen van de Georgische aard......

Een doodgewone vlucht naar Tbilisi, dat willen we nu. Maar normaal zou het niet worden.......

Dat begon al met de Georgische man naast ons, die Nederlands bleek te spreken en zelfs 3-voudig judo-kampioen van Nederland is geweest. Veel gepraat met hem, maar toch vooral Georgische woordjes en zinnen van hem geleerd. Hoe je hallo, goedemorgen, dankuwel en totziens zegt ,maar ook: 'Weet u waar wij hier ergens kunnen slapen vannacht?'

Ook apart was de ontmoeting met Nico de Borst, een paar stoelen verder. Die bleek al enkele jaren projecten met een goed doel te organiseren, zoals voor voetbaljongens in Afrika. In Georgie had hij met zijn stichting Breath een tehuis voor verwaarloosde weeskinderen gebouwd en bemand. En nu vloog hij erheen voor de opening van...... een tehuis voor oude mensen met gebreken! Geen Avondje-Uit dus, maar Alle-Dagen-Binnen kun je zeggen. Toeval? Wie zal het zeggen.....

Maar het allebijzonderst op deze vlucht was de ontmoeting met........ de first lady van Georgie, Sandra Roelofs herself. Natuurlijk zat zij in de Business Class, maar ook deze mensen moeten ooit naar het toilet, en dat is achterin het vliegtuig. Het toestel was half leeg, dus snel posteer ik mij op een strategische plaats. Bij het verlaten van het toilet open ik met 'Goedendag, mevrouw Saakashvili, wat heb ik van uw vader toch goede tips gekregen voor onze fietstocht in Georgie!'. Dat klopte inderdaad: ik had gelezen dat haar vader Eduard een fervente fietser is en ook in Georgie al menig tochtje had gemaakt. Ik had hem opgebeld in Terneuzen en hij had mij waardevolle tips gegeven. Sandra reageert enthousiast. ' Wat leuk dat u mijn vader kent. Hij is eergisteren nog van Tbilisi naar Ananuri gefietst in 2 uur'. 'In 2 uur? Maar dat kan helemaal niet, zo snel!' En zo ontspint zich tussen ons een geanimeerd gesprek van wel een kwartier. ' Toevallig is mijn vader morgen in Tbilisi. Hier is zijn telefoonnummer. U moet maar eens een afspraak met hem maken.' Uiteraard vertel ik haar ook van het doel van onze fietstocht, wat haar zeer bevalt, en zij wenst ons heel veel succes toe.

Zo landt het vloegtuig in Tbilisi. Op 1 mei komen Koen en Bas ons nagevlogen en begint de sponsorfietstocht. Met mijn vrouw Geertje ga ik eerst alles verkennen. Met de zegen van de presidentsvrouwe van Georgie over ons heen, stappen we het vliegtuig uit en Georgie in. Het gaan vast hele fijne dagen worden, de komende 3 1/2 weken!.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!